Παρασκευή 28 Δεκεμβρίου 2007

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΣΤΡΕΣ

ΜΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΥΓΕΙΑΣ

Η Εκπαιδευτική Διεθνής (ΕΙ, Education International) και η Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Εκπαιδευτικών Οργανώσεων (ETUCE) σε συνεργασία με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, πραγματοποίησαν αρχικά ένα σεμινάριο (Οκτώβριος 1999) σχετικό με την Υγεία και την Εκπαίδευση, και στη συνέχεια μία έρευνα, σχετικά με το στρες που βιώνουν οι εκπαιδευτικοί. Στην έρευνα πήραν μέρος 25 Ομοσπονδίες μέλη της Ε.Ι, από 16 χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας έδειξαν ότι το επάγγελμα του εκπαιδευτικού δεν είναι απαλλαγμένο από αυτό που ονομάζουμε «επαγγελματικές ασθένειες» και η κυριότερη αιτία των ασθενειών είναι το στρες. Το στρες είναι άλλοτε η αιτία και άλλοτε το αποτέλεσμα των ασθενειών αυτών.

Οι απαντήσεις των μελών στα οποία απευθύνθηκε η έρευνα, συμφωνούν εντυπωσιακά στους κυριότερους παράγοντες που ευθύνονται για τη δημιουργία του στρες των εκπαιδευτικών, παρόλο που η επίδραση κάθε παράγοντα μπορεί να ποικίλλει από χώρα σε χώρα.

Το σημείο στο οποίο συμφωνούν και συγκλίνουν οι απαντήσεις όλων των ομοσπονδιών είναι ότι το στρες δεν πρέπει να θεωρηθεί ως μια ατομική υπόθεση του εκπαιδευτικού, ως άθροισμα πολλών ατομικών προβλημάτων, αλλά είναι κάτι που πρέπει να αντιμετωπίσουν οι εκπαιδευτικοί οργανισμοί. Κι αυτό γιατί η ίδια η οργάνωση και ο σχεδιασμός του εκπαιδευτικού έργου είναι αυτά που εμποδίζουν τον εκπαιδευτικό να υπηρετήσει το επάγγελμά του με την ποιότητα που απαιτεί η κοινωνία, το σχολείο και ο ίδιος ο εκπαιδευτικός.

Οι κυριότεροι παράγοντες στους οποίους οφείλεται το στρες που βιώνουν οι εκπαιδευτικοί έχουν ομαδοποιηθεί πιο κάτω κατά κατηγορίες. Δεν υπάρχει στην κατάταξη κάποια σειρά προτεραιότητας ή σπουδαιότητας. Όλοι οι παράγοντες αναγνωρίστηκαν κατά τη διάρκεια της έρευνας από την πλειοψηφία των εκπαιδευτικών, ως πολύ σημαντικοί.

Οι κυριότερες αιτίες στις οποίες οφείλεται το στρες των εκπαιδευτικών

Επαγγελματικές δεξιότητες

Νέες μέθοδοι διδασκαλίας

Αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα και τα μαθήματα

Προσαρμογή στις αλλαγές των τεχνολογιών της πληροφορίας και της επικοινωνίας

Ανεπαρκής εκπαίδευση και έλλειψη συνεχούς επιμόρφωσης

Οικονομικές πιέσεις

Ανεπαρκής μισθός

Εργασιακή ανασφάλεια

Μαθητές

Ναρκωτικά, βία, επιθετικότητα

Αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά εκπαιδευτικό

Έλλειψη κινήτρων, προσοχής και ενδιαφέροντος από τους μαθητές

Μείωση της πειθαρχίας

Βαθμοί και αξιολόγηση

Στοχοθεσία και επίτευξη στόχων

Δύσκολες σχέσεις γονέων-καθηγητών

Νέες απαιτήσεις από το ρόλο του εκπαιδευτικού

Ευθύνη για τη συνολική ευημερία του μαθητή

Μειωμένη συμμετοχή του γονέα

Ελλιπής σχεδιασμός και προγραμματισμός

Συνεχείς αλλαγές

Συχνές μεταρρυθμίσεις στην επαγγελματική εκπαίδευση

Μετάβαση από την ατομική στην ομαδική εργασία

Έλλειψη προσωπικού και φτωχή χρηματοδότηση

Ισχυρή διοικητική ιεραρχία και έλλειψη υποστήριξης

Ανεπαρκείς οικονομικοί πόροι

Κοινωνικές και προσωπικές πιέσεις

Φιλοδοξίες των εκπαιδευτικών

Ανησυχία για την ποιότητα της εκπαίδευσης

Ασυμβατότητα ανάμεσα στους προσωπικούς στόχους και τις επαγγελματικές υποχρεώσεις

Κοινωνική θέση – έλλειψη αναγνώρισης

Έλλειψη εκτίμησης από την κοινωνία

Κοινωνικές απαιτήσεις σχετικά με το καθήκον του εκπαιδευτικού στην αγωγή του παιδιού

Το σχολείο ως στρεσογόνος εργασιακός χώρος

Υπερβολικός φόρτος και υπερβολικές ώρες εργασίας, έλλειψη χρόνου

Έλλειψη ελέγχου και αυτονομίας

Περιβάλλον με πολύ θόρυβο, κακός εξαερισμός

Έλλειψη αλληλεγγύης και χαμηλό ηθικό

Προβλήματα με την υγιεινή και την ασφάλεια

Υπερβολική γραφική εργασία και διοικητικά καθήκοντα

Διακρίσεις και βία (bullying) στο χώρο εργασίας

Έλλειψη επαρκούς και σύγχρονου διδακτικού υλικού, εξοπλισμού και αιθουσών διδασκαλίας

Μοναξιά και απομόνωση

Πώς εκδηλώνονται τα αποτελέσματα του στρες και ποιοι είναι οι κίνδυνοι;

Το στρες είναι ο μεγαλύτερος παράγοντας κινδύνου για τη σωματική και πνευματική υγεία του εκπαιδευτικού και τα αποτελέσματα μπορεί να είναι βραχυπρόθεσμα ή μακροπρόθεσμα. Πολλές έρευνες έδειξαν ότι η εργασιακή πίεση αυξήθηκε δραματικά για τους εκπαιδευτικούς στη δεκαετία του ’90. Οι εκπαιδευτικοί που βιώνουν υψηλά επίπεδα εργασιακής πίεσης μπορεί να εκδηλώσουν ένα είδος «στρεσογόνου συνδρόμου» (stress syndrome) που συνδυάζει το άγχος με αρνητικά συναισθήματα όπως φόβο, θυμό και αδυναμία. Αυτό το σύνδρομο τους δυσκολεύει να χαλαρώσουν στον ελεύθερο χρόνο τους, έχει αρνητική επίδραση στην υγεία τους, εμποδίζει τις διαπροσωπικές σχέσεις και επεμβαίνει αρνητικά στη μη-επαγγελματική και οικογενειακή τους ζωή. Είναι σημαντικό να κατανοήσουν οι εκπαιδευτικοί ότι στην εκπαίδευση υπάρχει βαθιά ανάγκη αποκατάστασης και αναζωογόνησης και ότι πρέπει να επιτρέπουν στον εαυτό τους αυτές τις διαδικασίες χωρίς να νιώθουν ένοχοι. Η επικράτηση του στρες σχετίζεται συχνά με ντροπή, ενοχή και απώλεια αυτοεκτίμησης και αξιοπρέπειας.

Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί αισθάνονται ότι δεν έχουν υποστήριξη στη δουλειά τους και ότι οι ανώτεροι / εργοδότες δεν φροντίζουν για την υγεία και την ασφάλειά τους.

Οι συχνότερες, σχετιζόμενες με το στρες, ασθένειες είναι η υπέρταση, οι πονοκέφαλοι και η ημικρανία, συχνές και επίμονες ιώσεις, ευμετάβλητη διάθεση, έλκη στομάχου, άσθμα και κατάθλιψη.

Ένας από τους μεγαλύτερους κινδύνους όμως, είναι η ελάττωση της ποιότητας στην εκπαίδευση και η μείωση της αποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών. Ο συνδυασμός όλων αυτών των στοιχείων σημαίνει ότι η συνολική ποιότητα στην εκπαίδευση που παρέχεται από τους εκπαιδευτικούς οργανισμούς, υποφέρει επίσης. Ένας εκπαιδευτικός οργανισμός που υποφέρει από στρες μπορεί να παρουσιάσει τα ακόλουθα συμπτώματα:

- Υψηλά επίπεδα ασθενών και συχνές και αδικαιολόγητες απουσίες

- Συχνά και σοβαρά ατυχήματα

- Αλλαγές στο εργατικό προσωπικό

- Δυσλειτουργικές προσωπικές σχέσεις

- Απάθεια μεταξύ των εργαζομένων

- Χαμηλή ποιότητα και αποδοτικότητα.

Συνάδελφοι, νομίζω ότι είναι πολύ ενδιαφέρον το γεγονός ότι τα προβλήματα αυτά που εμείς τα αναγνωρίζουμε και τα ζούμε, είναι κοινά σε όλες τις χώρες της Ευρώπης αλλά και του κόσμου, ότι με αυτά έχουν ασχοληθεί οι Οργανώσεις των Εκπαιδευτικών σε όλο τον κόσμο και ότι έχουν τεκμηριωθεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.

Το συμπέρασμα για μια ακόμα φορά είναι ότι: Καλύτερες συνθήκες δουλειάς για τους εκπαιδευτικούς σημαίνουν υψηλότερη ποιότητα εκπαίδευσης για τους μαθητές και αυτό μας αφορά όλους: γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Καλές διακοπές

Χαρούμενο και Δημιουργικό το 2008

Για τη μετάφραση

Αγγελική Ηλία

Πληροφορίες σχετικά με το θέμα μπορείτε να βρείτε επίσης:

Στην ιστοσελίδα της ΟΛΜΕ, πατώντας στις Διεθνείς Σχέσεις

Στην ιστοσελίδα της Education International (EI), για να διαβάσετε ολόκληρη την Έκθεση.

Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου 2007



Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΩΝ ΕΤΩΝ

ΛΕΣΧΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Η λέσχη ανάγνωσης των καθηγητών υπενθυμίζει στους φίλους της το βιβλίο με το οποίο «διαλεγόμαστε» αυτή τη φορά :
· Παπακωνσταντίνου Π.(1999), Εκπαιδευτικό έργο και αξιολόγηση στο σχολείο- Κριτική ανάλυση- Υλικό στήριξης, Μεταίχμιο,Αθήνα.

Και τους καλεί για την πρώτη συνάντηση της χρονιάς την Τετάρτη 9 Ιανουαρίου μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων στο 4ο Λύκειο Κορίνθου στις 6 μ.μ.

Για περισσότερες πληροφορίες
Ηλία Αγγελική 6945377916 ag-ilia@otenet.gr
Κόλλιας Χρήστος 6937217336 ckollias@sch.gr

Λέσχη ανάγνωσης εκπαιδευτικών Κορινθίας

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ.... ΠΡΟΧΕΙΡΟΤΗΤΑΣ

Τρίτη 11 Δεκεμβρίου 2007

ας μη βγει η ύλη

Η βελούδινη επανάσταση των καθηγητών

Ας μη βγει η ύλη!

Η εξάντληση της ύλης έχει καταστεί το μόνιμο παράπονο των καθηγητών όχι μόνο του Λυκείου αλλά και του Γυμνασίου- τώρα τελευταία και των δασκάλων στα Δημοτικά! Πολλές φορές βέβαια γκρινιάζουμε χωρίς λόγο και αρκετές φορές αυτοπεριοριζόμαστε, πάντως το πρόβλημα είναι υπαρκτό και πρέπει να αναζητήσουμε διεξόδους. Ο τίτλος της παρέμβασής μας μπορεί να είναι προκλητικός, αλλά ο στόχος της είναι αυτός , να προκαλέσει τη συζήτηση.
-η ύλη συνεχώς αυξάνεται. Όχι σε ποσότητα πάντοτε. Τα καινούρια βιβλία σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να είναι μικρότερα σε όγκο και καλύτερα ίσως από τα προηγούμενα (στη δομή της ύλης, στη διαφοροποίηση των ασκήσεων, στην αναζήτηση της κριτικής σκέψης των μαθητών, στην εικονογράφηση), αλλά η ύλη τους είναι πιο πυκνή και πιο δύσκολη.
-η ύλη συνεχώς εντατικοποιείται. Απαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες αναμένονται κάθε χρόνο από μικρότερες ηλικίες. Ένα απ’ τα δεκάδες παραδείγματα, φιλολογικό και προσωπικό. Όταν ήμουν μαθητής στο Λύκειο(1991), δε διδάχτηκα στο μάθημα της Έκθεσης- Έκφρασης «τρόπους ανάπτυξης παραγράφου». Όταν δούλεψα στα φροντιστήρια (1998) τους δίδαξα στους μαθητές μου για να περάσουν τις εξετάσεις τους. Τώρα που εργάζομαι στο Γυμνάσιο (2007), οι «τρόποι ανάπτυξης παραγράφου» κατέβηκαν στη Δευτέρα Γυμνασίου. Και όταν θα κάνω τα δικά μου παιδιά το 2015 θα πρέπει να τα προετοιμάσω για το πώς θα αναπτύξουν παραγράφους στο «σκέφτομαι και γράφω» των τάξεων του Δημοτικού! ΕΛΕΟΣ!
- η ύλη δε χρειάζεται να εξαντληθεί. Τα περισσότερα μαθήματα επαναλαμβάνουν την ύλη τους στο Λύκειο. Η Ιστορία του Λυκείου είναι ακριβώς η ίδια με αυτή του Γυμνασίου. Τώρα μάλιστα που συγκεκριμένοι εκδοτικοί οίκοι αναλαμβάνουν τη συγγραφή των βιβλίων και αυτά των αντίστοιχων τάξεων είναι ακριβώς τα ίδια. Η Φυσική του Λυκείου σχεδόν ξεκινά απ’ την αρχή. Για τα Αρχαία στην Α’ Λυκείου διατίθενται 5 ώρες , όταν πριν από 15 χρόνια που τα παιδιά ξεκινούσαν τα αρχαία στο Λύκειο το μάθημα ήταν 4ωρο.
- το βασικότερο, η επιμονή στην ύλη είναι αντιπαιδαγωγική. Δε χρειάζεται να διαβάσουμε καμία παιδαγωγική διατριβή για να αποδεχτούμε ότι πιο σημαντικό είναι το παιδί να αποκτήσει την ικανότητα να μαθαίνει από το να το φορτώνουμε γνώσεις. Ο λαός έχει ξεκαθαρίσει αιώνες τώρα πως αν θέλουμε να χορτάσουμε κάποιον δε του δίνουμε κάθε μέρα ψάρια αλλά τον μαθαίνουμε να ψαρεύει!
- ακόμα, η επιμονή στην ύλη βλάπτει σοβαρά τα τελευταία κεφάλαια. Είναι απίστευτο, αλλά αν και δεκαετίες τώρα τα παιδιά διδάσκονται Αντιγόνη στη Δευτέρα Λυκείου, πολύ λίγα ξέρουν το τέλος της!

Ας μη βγει η ύλη λοιπόν.
Προσοχή όμως. Η μη εξάντληση της ύλης δε σημαίνει λιγότερη δουλειά για τους καθηγητές αλλά περισσότερη!
- γιατί του μάθημα μας θα αξιολογηθεί από το αν καταφέραμε να περάσουμε δεξιότητες στους μαθητές και όχι από το αν τελειώσαμε την ύλη τους.
- Γιατί πρέπει να βρούμε τρόπους να κινητοποιήσουμε τους μαθητές στην τάξη μας και όχι απλώς να μαθαίνουμε το μάθημά μας και να το παραδίδουμε
- Γιατί πρέπει να ιδρώσουμε μες την τάξη για να αγαπήσουν τα παιδιά το μάθημα και όχι να κάτσουμε στην έδρα μας παραδίδοντας την ύλη μας
- Γιατί πρέπει να αλλάξουμε το μάθημά μας στοχεύοντας στην ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης των παιδιών
- Γιατί πρέπει να κάτσουμε και μετά το μάθημα να συζητήσουμε με τους μαθητές μας, αφού η ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους δε τελειώνει όταν χτυπά το κουδούνι, τελειώνει όμως η παράδοση της ύλης.

Δεν μπορούμε λοιπόν να είμαστε ευχαριστημένοι με το αν εξαντλήσαμε την ύλη, γιατί μαζί μ’ αυτήν έχουμε εξαντλήσει και τους εαυτούς μας και τα παιδιά.

Κόλλιας Χρήστος

λίγο πριν τη σύνταξη....


Πέμπτη 6 Δεκεμβρίου 2007

συλλαλητήριο 12 δεκέμβρη

Η Α’ ΕΛΜΕ Κορινθίας θεωρώντας κομβικής σημασίας την απεργία της 12ης Δεκεμβρίου αποφάσισε να μισθώσει ένα λεωφορείο για να εξυπηρετήσει τη μετάβαση και τη συμμετοχή των συναδέλφων στο κεντρικό συλλαλητήριο της Αθήνας την Τετάρτη 12 του Δεκέμβρη.
Παρακαλούνται οι συνάδελφοι που θέλουν να συμμετάσχουν να το δηλώσουν μέχρι την Παρασκευή 7 Δεκεμβρίου στα γραφεία της ΕΛΜΕ ή στα μέλη του Δ.Σ. (τα προσωπικά τηλέφωνα των μελών έχουν σταλεί σε όλα τα σχολεία)

Κυριακή 2 Δεκεμβρίου 2007

ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ - ΚΑΡΤΕΣ ΜΕΛΟΥΣ ΟΛΜΕ

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Ύστερα από τη συγκρότηση του νέου Δ.Σ της Α’ ΕΛΜΕ , υπενθυμίζουμε στους συλλόγους διδασκόντων των σχολείων να ορίσουν συνδέσμους καθηγητές με την τοπική ΕΛΜΕ. Θα παρακαλούσαμε τις διευθύνσεις να μας ενημερώσουν για την τοποθέτηση των νέων συνδέσμων και κυρίως να δώσουν τη δυνατότητα σ’ αυτούς να έχουν πρόσβαση στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο έτσι ώστε να καταστεί πιο αποδοτικό το έργο τους.
Ακόμα ενημερώνουμε τους συναδέλφους ότι οι κάρτες μέλους της ΟΛΜΕ για τη νέα χρονιά βρίσκονται στα γραφεία της ΕΛΜΕ. Οι σύνδεσμοι θα μπορούσαν τις μέρες που είναι ανοιχτά τα γραφεία (κάθε Τρίτη και Πέμπτη 7-9 μμ) να έρθουν να τις παραλάβουν και να έχουν και μια πρώτη επαφή με το νέο προεδρείο.

Σύνθεση Δ.Σ Α’ΕΛΜΕ Κορινθίας

Σας γνωρίζουμε ότι η σύνθεση του Δ.Σ της Α’ ΕΛΜΕ Κορινθίας για το σχολικό έτος 2007-8 που προέκυψε από τις αρχαιρεσίες στις 27-11-2007 είναι η εξής:

Πρόεδρος: Μπούζιος Δημήτριος
Αντιπρόεδρος: Πρωτόπαπας Δημήτριος
Γεν. Γραμματέας: Κόλλιας Χρήστος
Ταμίας: Ηλία Αγγελική
Οργ. Γραμματέας: Στριμενόπουλος Θεοδόσης
Μέλη: Πατρώνας Βασίλειος
Ευαγγελίου Γεώργιος

Σας πληροφορούμε επίσης ότι τα γραφεία της Α’ ΕΛΜΕ Κορινθίας θα παραμένουν ανοιχτά τις παρακάτω μέρες και ώρες:
1. Τρίτη 7μμ-9μμ
2. Πέμπτη 7μμ-9μμ

ΣΥΝΘΕΣΗ Δ.Σ. Α' ΕΛΜΕ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ

Θέμα: « Σύνθεση Δ.Σ Α’ΕΛΜΕ Κορινθίας»


Σας γνωρίζουμε ότι η σύνθεση του Δ.Σ της Α’ ΕΛΜΕ Κορινθίας για το σχολικό έτος 2007-8 που προέκυψε από τις αρχαιρεσίες στις 27-11-2007 είναι η εξής:

Πρόεδρος: Μπούζιος Δημήτριος
Αντιπρόεδρος: Πρωτόπαπας Δημήτριος
Γεν. Γραμματέας: Κόλλιας Χρήστος
Ταμίας: Ηλία Αγγελική
Οργ. Γραμματέας: Στριμενόπουλος Θεοδόσης
Μέλη: Πατρώνας Βασίλειος
Ευαγγελίου Γεώργιος


Σας πληροφορούμε επίσης ότι τα γραφεία της Α’ ΕΛΜΕ Κορινθίας θα παραμένουν ανοιχτά τις παρακάτω μέρες και ώρες:
1. Τρίτη 7μμ-9μμ
2. Πέμπτη 7μμ-9μμ