Κυριακή 12 Ιουνίου 2011

ΔΙΚΤΥΟ-ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΣΤΕΛΕΧΩΝ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ Α΄ Ε.Λ.Μ.Ε. Κορινθίας.
Κόρινθος 3/6/11
Ο καθένας χαίρεται, όταν κάποιος προσυπογράφει την άποψή του, έστω και με καθυστέρηση. Έτσι δεν μπορούμε παρά να συμφωνήσουμε με τις διαπιστώσεις που τελευταίως διατυπώνονται, ότι οι διατάξεις του νόμου 3848/10 αφήνουν ανοιχτή την πόρτα για τον κομματικό έλεγχο των ΠΥΣΔΕ, όπως ακριβώς συνέβαινε άλλωστε και με το επί πολλά χρόνια ισχύσαν θεσμικό πλαίσιο που επέτρεπε, με τον διορισμό στελεχών του εκάστοτε κυβερνώντος κόμματος, τη διαμόρφωση πλειοψηφιών που διασφάλιζαν τον κομματικό έλεγχο στα Υπηρεσιακά Συμβούλια.
Για την ιστορία ανακοινοποιούμε απόσπασμα από το ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΌ ΣΗΜΕΊΩΜΑ ΤΩΝ ΑΙΡΕΤΩΝ ΑΚΕ-ΔΙΚΤΥΟΥ 7 ΜΑΪΟΥ 2010 στο οποίο καταδικάζεται, τόσο η διαστρεβλωμένη εφαρμογή των διατάξεων του τότε (επ’ ολίγον) ισχύσαντος νόμου, όσο και ο κατά πολύ χειρότερος νέος νόμος (πολυνομοσχέδιο) που ψηφιζόταν εκείνες τις ημέρες:
«………………………………………………………………………………………
Στο σημείο αυτό θα θέλαμε να σχολιάσουμε τον τρόπο ανασύνθεσης του ΠΥΣΔΕ: Ως γνωστόν, με βάση τον πρόσφατο νόμο προβλεπόταν να περιληφθούν στη σύνθεσή του, αντί των δύο προϊσταμένων, οι δύο συνάδελφοι με τα περισσότερα χρόνια θητείας σε θέση δ/ντή ή προϊσταμένου. Ωστόσο ο «περίεργος» τρόπος με τον οποίο εφαρμόστηκε ο νόμος είχε ως αποτέλεσμα να μην επιλεγούν οι 2 αρχαιότεροι.
Ανεξάρτητα από πρόσωπα, θεωρούμε ότι η δημόσια διοίκηση πρέπει να αντιμετωπίζει όλους τους υπαλλήλους με ίδια μέτρα και σταθμά. Προηγούμενες εξίσου κατακριτέες πρακτικές δεν μπορεί να αποτελούν άλλοθι για συνέχιση παρόμοιων μεθόδων που στη συνείδηση του κλάδου και της κοινωνίας έχουν καταδικαστεί.
Το ανησυχητικό μάλιστα είναι ότι το «πολυνομοσχέδιο» που ψηφίζεται αυτές τις μέρες στη Βουλή, καταργώντας και τον πρόσφατο νόμο, προβλέπει ότι ο Περιφερειακός Δ/ντής σχεδόν αυθαίρετα θα ορίζει τα 2 από τα 3 μη αιρετά μέλη του ΠΥΣΔΕ.

ΚΛΩΝΙΖΑΚΗΣ ΜΑΡΚΟΣ αιρετός εκπρόσωπος στο ΠΥΣΔΕ Κορινθίας, ΧΑΡΜΠΙΛΑΣ ΑΡΙΣΤΟΚΛΗΣ αναπληρωτής αιρετός, εκλεγμένοι με το συνδυασμό ΑΚΕ-ΔΙΚΤΥΟΥ.»

Το πλήρες κείμενο έχει σταλεί από τότε σε όλα τα σχολεία και βρίσκεται αναρτημένο και στην ιστοσελίδα της Ε.Λ.Μ.Ε. από τις 9/5/10. Η θέση αυτή επαναλήφθηκε και από τον αιρετό ΜΑΡΚΟ ΚΛΩΝΙΖΑΚΗ στον αναλυτικό απολογισμό του, κατά την εκλογοαπολογιστική Συνέλευση του Νοεμβρίου 2010, πράγμα γνωστό βέβαια σε όσους παρακολουθούν τις διαδικασίες του οργανωμένου συνδικαλιστικού κινήματος.
Με τον ίδιο κατηγορηματικό τρόπο, η Ο.Λ.Μ.Ε έχει ζητήσει την απόσυρση του «πολυνομοσχεδίου» οργανώνοντας τον Απρίλιο του 2010 δύο συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας προς το ΥΠΔΒΜΘ και απεργιακή κινητοποίηση στις 4/5/10, κινητοποιήσεις στις οποίες εκπροσωπήθηκε το οργανωμένο συνδικαλιστικό κίνημα της περιοχής μας, από μέλη του Δ.Σ. της Α΄ Ε.Λ.Μ.Ε. και άλλους συναδέλφους. Επίσης στην απόφαση της Γ.Σ. των Προέδρων (στις 10/5/10) καταδικάζεται για μια ακόμη φορά ο κομματισμός στη Δημόσια Διοίκηση και στην Εκπαίδευση, (ενότητα Ζ. Και το κομματικό κράτος καλά κρατεί….), όπως ακριβώς καταδικάστηκαν και ο κομματισμός στις κρίσεις του 2007 (με τραγικές συνέπειες για την περιοχή μας) αλλά και η «εν μια νυκτί» αλλαγή των προϊσταμένων της εκπαίδευσης το 2004. Για να μην πάμε πιο πίσω χρονικά.
Το οργανωμένο λοιπόν συνδικαλιστικό κίνημα (έστω και με διαφορετικές πλειοψηφίες κάθε φορά) τουλάχιστον σε ζητήματα πελατειακών σχέσεων, διαφάνειας και αξιοκρατίας, έχει συνεπείς θέσεις. Αν υπάρχει κάτι που ξενίζει, είναι η στάση ατόμων και παρατάξεων, που καθορίζουν τις απόψεις τους ή τη σιωπή τους ανάλογα με το ποιο κόμμα νέμεται την εξουσία. Αυτήν την ασυνέπεια άλλωστε δεν καταδικάζουν οι χιλιάδες πολίτες που βρίσκονται τις μέρες αυτές στους δρόμους;

Όμως ο στόχος της ανακοίνωσής μας δεν είναι να θυμίσουμε κάποια πράγματα που ο οποιοσδήποτε καλόπιστος γνωρίζει, μιας κι έχουν δημοσιευθεί στον απολογισμό της Ε.Λ.Μ.Ε. και της Ο.ΛΜ.Ε. και σε σχετικά κείμενα των αιρετών αλλά για να κοινοποιήσουμε, εν όψει κρίσεων, την άποψή μας για τον τρόπο επιλογής στελεχών στην δημόσια εκπαίδευση.

Η γενική διαπίστωσή μας λοιπόν είναι ότι οι ισχύουσες διατάξεις είναι πολύ μακριά από τις απόψεις μας και δεν διασφαλίζουν τις γενικές αρχές για την ανάδειξη στελεχών που έχει θέσει ο κλάδος μας (χωρίς αυτό να τον απαλλάσσει από την μομφή για απαράδεκτη ολιγωρία στην διατύπωση μιας ολοκληρωμένης πρότασης).
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά τους:
Το γεγονός ότι η δήλωση προτίμησης σχολικών μονάδων γίνεται μετά την κατάρτιση των πινάκων το βρίσκουμε θετικό.
Θετική θεωρούμε και την πλήρη απεμπλοκή των υποψηφίων διευθυντών από το Υπηρεσιακό Συμβούλιο και τη διαδικασία κρίσης. (Η ικανοποίηση βέβαια αυτονόητων προϋποθέσεων δεν πρέπει να μας κάνει να πανηγυρίζουμε, παρά μόνο να ντρεπόμαστε για την απίστευτη καθυστέρηση στην υιοθέτηση του αυτονόητου.)
Όμως, παρά τις βελτιώσεις στην διαδικασία της συνέντευξης, ο σχετικά μικρός συντελεστής των μετρήσιμων μορίων καθιστά και πάλι τη συνέντευξη καθοριστική. Αυτό -χωρίς να θέλουμε να πούμε ότι είναι νομοτελειακό- αφήνει περιθώρια για νόθευση της διαδικασίας επιλογής από σκοπιμότητες και πελατειακές σχέσεις.
Επίσης σε αυτή τη διαδικασία κρίσεων απουσιάζει η άποψη των συλλόγων διδασκόντων, για όσους υποψήφιους διευθυντές έχουν ήδη ασκήσει διευθυντικά καθήκοντα.

Για όλους αυτούς τους λόγους, επειδή πιστεύουμε ότι η ανάδειξη στελεχών εκπαίδευσης πρέπει να γίνεται με μια διαφορετική και πιο ουσιώδη διαδικασία, ανακοινοποιούμε την πρόταση που υποβάλαμε στο 14ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ της Ο.Λ.Μ.Ε. με την προσυπογραφή των ανεξαρτήτων κινήσεων Χίου και Μαγνησίας (Ιούνιος του 2009), την οποία θα καταθέσουμε πάλι στο 15ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ με περισσότερους υποστηρικτές, ελπίζουμε, αυτή τη φορά.
Η πρότασή μας δεν διεκδικεί το αλάθητο, αν και έχουμε ακούσει αρκετές θετικές κρίσεις γι’ αυτήν. Τη βλέπουμε λοιπόν ως μια βάση συζήτησης απολύτου προτεραιότητας, γιατί, όπως και να έχει, θεωρούμε απαράδεκτο ένα ιστορικό συνδικάτο εκπαιδευτικών να μην έχει υποβάλει μια λεπτομερή πρόταση για τον τρόπο ανάδειξης των στελεχών της εκπαίδευσης. Εννοείται ότι οποιαδήποτε πρόταση ή υπόδειξη είναι ευπρόσδεκτη και μπορεί να ενσωματωθεί στο κείμενό μας μέχρι φυσικά τις 25/6/11, ημέρα έναρξης του Συνεδρίου.


Ακολουθεί η πρόταση, όπως κατατέθηκε στο 14ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ με κάποιες μικρές αλλά ουσιώδεις μεταγενέστερες τροποποιήσεις (γραμμοσκιασμένο κείμενο).









ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΣΤΕΛΕΧΩΝ.
Η αναξιοπιστία του τρόπου ανάδειξης των διευθυντών σχολικών μονάδων επιτρέπει σε προφανείς κομματικές σκοπιμότητες να παραμορφώνουν την εικόνα του δημόσιου σχολείου, αδικεί αξιόλογους συναδέλφους και ασφαλώς δημιουργεί έναν σοβαρό σκεπτικισμό και δυσπιστία για την δυνατότητα εφαρμογής στην εκπαίδευση οποιουδήποτε συστήματος αξιολόγησης. Αν λοιπόν στ’ αλήθεια θέλουμε να μιλήσουμε για αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου πρέπει να ξεκινήσουμε από ένα αξιόπιστο σύστημα ανάδειξης στελεχών. Σε αυτήν την κατεύθυνση κινείται η παρακάτω πρόταση.

Προϋπόθεση ουσιαστική που πρέπει να προηγηθεί οποιασδήποτε διαδικασίας ανάδειξης στελεχών είναι η δημιουργία ενός Εθνικού Οργανισμού Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών (Ε.Ο.Ε.Ε.). Στόχος του Οργανισμού θα είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών αλλά και των στελεχών εκπαίδευσης. Η οργάνωση, η στελέχωση του Οργανισμού καθώς και ο προσδιορισμός του περιεχομένου της επιμόρφωσης πρέπει να γίνουν με τη μεγαλύτερη δυνατή πολιτική συναίνεση και με τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών ΔΟΕ και ΟΛΜΕ (Ακόμη καλύτερα του ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ. της Ο.Λ.Μ.Ε.). Ευθύνη του Οργανισμού αυτού, εκτός των άλλων, θα είναι και η οργάνωση της επιμόρφωσης υποψήφιων στελεχών εκπαίδευσης και η προετοιμασία των εξετάσεων μετά το πέρας της επιμόρφωσης.

ΠΩΣ ΘΑ ΓΙΝΕΤΑΙ Η ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΣΤΕΛΕΧΏΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ;
Α. Οι υποδιευθυντές όλων των σχολικών μονάδων και οι τομεάρχες των ΕΠΑΛ. θα αναδεικνύονται με εκλογές στις οποίες θα ψηφίζουν όλοι οι υπηρετούντες εκπαιδευτικοί. Υποψήφιοι θα μπορούν να είναι μόνο όσοι υπηρετούν στη συγκεκριμένη σχολική μονάδα και έχουν τον βαθμό Α. Η θητεία των υποδιευθυντών είναι τετραετής. (Εννοείται ότι, εφόσον δεν υπάρχει υποψήφιος με βαθμό Α΄θα μπορεί να υποβάλει αίτηση οποιοσδήποτε μόνιμος εκπ/κος με βαθμό Β.)
Β. Οι διευθυντές των σχολικών μονάδων θα αναδεικνύονται με διαδικασία αξιολόγησης που προϋποθέτει εξάμηνη επιμόρφωση, εξετάσεις, μοριοδότηση τυπικών προσόντων και συνέντευξη.

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ.
1. Οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν υπηρετήσει για μια τουλάχιστον θητεία (τέσσερα έτη) σε θέση υποδιευθυντή ή τομεάρχη. Δηλ. να έχουν επιλεγεί από τον σύλλογο διδασκόντων τουλάχιστον μια φορά και μετά την ολοκλήρωση της θητείας τους να έχει υπερψηφιστεί, σε ειδική συνεδρίαση του συλλόγου διδασκόντων, ο απολογισμός του έργου τους. (Αυτή η διαδικασία είναι ανεξάρτητη από την επανεκλογή του συναδέλφου στη θέση του Υποδιευθυντή.)
2. Οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν τουλάχιστον 20 χρόνια υπηρεσίας εκ των οποίων 15 τουλάχιστον σε σχολική μονάδα, με πλήρες ωράριο.




ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ:
Βαθμός εξετάσεων: Όσοι πληρούν τις ανωτέρω προϋποθέσεις θα μπορούν να συμμετάσχουν σε ειδική, τουλάχιστον εξάμηνη, επιμόρφωση που θα αφορά τη διοίκηση, την ψυχολογία, τη διαχείριση κρίσεων, την ενημέρωση και επαφή με μοντέλα εκπαίδευσης άλλων χωρών κ.α. Μετά το πέρας της επιμόρφωσης οι υποψήφιοι θα δίνουν γραπτές εξετάσεις τύπου ΑΣΕΠ.
Η ανώτατη δυνατή βαθμολογία των εξετάσεων είναι το 50.
Μοριοδότηση : Η μοριοδότηση των λοιπών προσόντων θα περιλαμβάνει τα εξής:
• Τα άνω των 20 ετών υπηρεσίας με 1 ένα μόριο ανά σχολικό έτος και μέχρι 5 μόρια.
• Εκτός των τεσσάρων χρόνων προϋπηρεσίας σε θέση υποδιευθυντή, που δεν μοριοδοτούνται, γιατί αποτελούν προϋπόθεση συμμετοχής στη διαδικασία ανάδειξης στελεχών, τα επιπλέον χρόνια υπηρεσίας σε θέση διευθυντή ή υποδιευθυντή μοριοδοτούνται με 1 μόριο ανά έτος και μέχρι 5 μόρια.
• Μεταπτυχιακά 5-10 μόρια, ανάλογα με το αντικείμενο και το επίπεδο του μεταπτυχιακού.
• Ξένες γλώσσες ανάλογα με το επίπεδο μέχρι 8 μόρια. (Άριστη γνώση μίας ξένης γλώσσας 4 μόρια).
• Άλλα προσόντα που θα μπορούσαν να καθοριστούν με σαφήνεια μετά από διεξοδικότερη συζήτηση ( μετεκπαιδεύσεις, υπηρεσία στην τριτοβάθμια, νέες τεχνολογίες, συγγραφικό έργο, ειδικεύσεις κλπ) μέχρι 7 μόρια.
Η ανώτατη δυνατή μοριοδότηση είναι 35 μόρια.
Συνέντευξη: Η συνέντευξη θα δίνεται σε 5 ειδικούς αξιολογητές, πανεπιστημιακούς, εκ των οποίων ο ένας τουλάχιστον ψυχολόγος. Οι αξιολογητές θα ορίζονται από τον Ε.Ο.Ε.Ε. Η κλίμακα βαθμολογίας θα είναι 1- 3. (1 ανεπαρκής, 2 επαρκής, 3 εξαιρετικός). Η βαθμολογία 1 θα απαιτεί αιτιολόγηση. Εφόσον κάποιος υποψήφιος βαθμολογηθεί συνολικά με 5, τότε θα παραπέμπεται σε δευτεροβάθμια επιτροπή η οποία θα αποφαίνεται οριστικά αν μπορεί να ενταχθεί ο συγκεκριμένος υποψήφιος στους πίνακες. Οι ερωτήσεις θα καταγράφονται και θα κρατούνται πρακτικά από την συνέντευξη. Η συνέντευξη θα επιδιώκει την αξιολόγηση της προσωπικότητας και της συγκρότησης του υποψηφίου και σε καμία περίπτωση δεν θα στοχεύει στον έλεγχο των γνώσεων του υποψήφιου πάνω στη Διοίκηση ή την Νομοθεσία, πράγμα που ελέγχεται πολύ πιο αποτελεσματικά και αξιόπιστα με τις γραπτές εξετάσεις.
Ανώτατη δυνατή βαθμολογία συνέντευξης 15.
Το άθροισμα των βαθμών συνέντευξης, μοριοδότησης και γραπτών εξετάσεων θα αποτελέσει την τελική βαθμολογία του κάθε υποψήφιου, βάσει της οποίας θα κατατάσσεται στον πίνακα υποψηφίων διευθυντών. Στη συνέχεια θα δηλώνονται προτιμήσεις σχολείων και οι θέσεις θα καταλαμβάνονται βάσει της θέσης του κάθε υποψήφιου στον πίνακα.
Οι πίνακες θα ισχύουν για 5 χρόνια όσο και η θητεία των διευθυντών. Η διαδικασία ανάδειξης συνεπώς θα επαναλαμβάνεται κάθε 5 χρόνια. Η συμμετοχή όμως στην επιμόρφωση και στις γραπτές εξετάσεις δεν θα είναι υποχρεωτική για τους υποψηφίους που έχουν ήδη παρακολουθήσει την επιμόρφωση και φυσικά σε αυτή την περίπτωση μπορούν να διατηρήσουν τη βαθμολογία τους.

ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
Μέχρι την πλήρη εφαρμογή του νέου τρόπου επιλογής των στελεχών εκπαίδευσης, (συγκρότηση Ε.Ο.Ε.Ε.) προτείνεται η εκλογή προσωρινών διευθυντών από τους συλλόγους διδασκόντων. Οι εκλεγμένοι προσωρινοί διευθυντές (και όσοι από τους ήδη υπηρετούντες επανεκλεγούν) θα μπορούν να συμμετάσχουν στην διαδικασία επιλογής που περιγράψαμε παραπάνω.

ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΤΑΣΗΣ.
Η πρότασή μας βασίζεται στην πεποίθηση ότι τα στελέχη της εκπαίδευσης πρέπει να έχουν την αποδοχή των συλλόγων με τους οποίους θα συνεργαστούν για την πραγμάτωση του εκπαιδευτικού έργου. Γι’ αυτό και οι υποδιευθυντές – τομεάρχες αναδεικνύονται αποκλειστικά από τους συλλόγους εκπαιδευτικών, χωρίς δυνατότητα αλλαγής της απόφασης του συλλόγου από το ΠΥΣΔΕ ή άλλο φορέα (π.χ. Διευθυντή σχολικής μονάδας). Επίσης με έμμεσο τρόπο η κρίση του συλλόγου διδασκόντων επηρεάζει και τη διαδικασία επιλογής διευθυντών, αφού σε αυτή θα μπορούν να συμμετάσχουν μόνον όσοι έχουν επιλεγεί από τον σύλλογό τους και ασκήσει επιτυχώς τα καθήκοντα υποδιευθυντή για μία τουλάχιστον θητεία.
Η ανάδειξη βέβαια των διευθυντών περιλαμβάνει περισσότερα κριτήρια. Με την προτεινόμενη μάλιστα θεσμοθέτηση του Ε.Ο.Ε.Ε., αντιμετωπίζεται στην ουσία του το πρόβλημα της επιμόρφωσης των στελεχών εκπαίδευσης και με αδιάβλητες εξετάσεις ελέγχεται σε σημαντικό βαθμό το αποτέλεσμα αυτής της επιμόρφωσης.
Η μοριοδότηση επίσης αντικειμενικών προσόντων δίνει μια γενικότερη εικόνα της μορφωτικής και υπηρεσιακής κατάστασης των υποψηφίων.
Σε αντίθεση τέλος με τη σημερινή χρήση της συνέντευξης, που αποτελεί κύριο μοχλό άσκησης ελέγχου επί των υποψηφίων κι έχει συμβάλει κάποιες φορές με σκανδαλώδεις αποφάσεις στην γενική απαξίωση των κρίσεων, η προτεινόμενη συνέντευξη θα έχει εντελώς διαφορετική λειτουργία. Ο ρόλος της θα είναι μικρός για να επηρεάσει την συνολική βαθμολογία. Θα γίνεται όμως καθοριστικός σε περίπτωση που ομόφωνα κι αιτιολογημένα διαπιστωθεί η ακαταλληλότητα κάποιου υποψηφίου. Επίσης οι αξιολογητές, που θα είναι πανεπιστημιακοί και θα προέρχονται από διάφορες περιοχές της χώρας θα έρχονται σε επαφή με τους υποψήφιους και το βιογραφικό τους μόνο κατά την διάρκεια της συνέντευξης. Το γεγονός αυτό θα ενισχύει την ανεξαρτησία και το ανεπηρέαστο της κρίσης τους.

ΚΟΡΙΝΘΟΣ 17/5/09
ΑΡΗΣ ΧΑΡΜΠΙΛΑΣ
ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ Α΄ ΕΛΜΕ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια: