ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΣΤΕΛΕΧΩΝ.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ Α΄ ΕΛΜΕ Κορινθίας.
Η αναξιοπιστία του τρόπου ανάδειξης των διευθυντών σχολικών μονάδων επιτρέπει σε προφανείς κομματικές σκοπιμότητες να παραμορφώνουν την εικόνα του δημόσιου σχολείου, αδικεί αξιόλογους συναδέλφους και ασφαλώς δημιουργεί έναν σοβαρό σκεπτικισμό και δυσπιστία για την δυνατότητα εφαρμογής στην εκπαίδευση οποιουδήποτε συστήματος αξιολόγησης. Αν λοιπόν στ’ αλήθεια θέλουμε να μιλήσουμε για αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου πρέπει να ξεκινήσουμε από ένα αξιόπιστο σύστημα ανάδειξης στελεχών. Σε αυτήν την κατεύθυνση κινείται η παρακάτω πρόταση.
Προϋπόθεση ουσιαστική που πρέπει να προηγηθεί οποιασδήποτε διαδικασίας ανάδειξης στελεχών είναι η δημιουργία ενός Εθνικού Οργανισμού Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών (Ε.Ο.Ε.Ε.). Στόχος του Οργανισμού θα είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών αλλά και των στελεχών εκπαίδευσης. Η οργάνωση, η στελέχωση του Οργανισμού καθώς και ο προσδιορισμός του περιεχομένου της επιμόρφωσης πρέπει να γίνουν με τη μεγαλύτερη δυνατή πολιτική συναίνεση και με τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών ΔΟΕ και ΟΛΜΕ (Ακόμη καλύτερα του ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ. της Ο.Λ.Μ.Ε.). Ευθύνη του Οργανισμού αυτού, εκτός των άλλων, θα είναι και η οργάνωση της επιμόρφωσης υποψήφιων στελεχών εκπαίδευσης και η προετοιμασία των εξετάσεων μετά το πέρας της επιμόρφωσης.
ΠΩΣ ΘΑ ΓΙΝΕΤΑΙ Η ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΣΤΕΛΕΧΏΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ;
Α. Οι υποδιευθυντές όλων των σχολικών μονάδων και οι τομεάρχες των ΕΠΑΛ. θα αναδεικνύονται με εκλογές στις οποίες θα ψηφίζουν όλοι οι υπηρετούντες εκπαιδευτικοί. Υποψήφιοι θα μπορούν να είναι μόνο όσοι υπηρετούν στη συγκεκριμένη σχολική μονάδα και έχουν τον βαθμό Α. Η θητεία των υποδιευθυντών είναι τετραετής. (Εννοείται ότι, εφόσον δεν υπάρχει υποψήφιος με βαθμό Α΄ θα μπορεί να υποβάλει αίτηση οποιοσδήποτε μόνιμος εκπ/κος με βαθμό Β.)
Β. Οι διευθυντές των σχολικών μονάδων θα αναδεικνύονται με διαδικασία αξιολόγησης που προϋποθέτει εξάμηνη επιμόρφωση, εξετάσεις, μοριοδότηση τυπικών προσόντων και συνέντευξη.
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ.
1. Οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν υπηρετήσει για μια τουλάχιστον θητεία (τέσσερα έτη) σε θέση υποδιευθυντή ή τομεάρχη. Δηλ. να έχουν επιλεγεί από τον σύλλογο διδασκόντων τουλάχιστον μια φορά και μετά την ολοκλήρωση της θητείας τους να έχει υπερψηφιστεί, σε ειδική συνεδρίαση του συλλόγου διδασκόντων, ο απολογισμός του έργου τους. (Αυτή η διαδικασία είναι ανεξάρτητη από την επανεκλογή του συναδέλφου στη θέση του Υποδιευθυντή.)
2. Οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν τουλάχιστον 20 χρόνια υπηρεσίας (με τις αναγνωρισμένες προϋπηρεσίες) και 15 τουλάχιστον σε σχολική μονάδα, με πλήρες ωράριο εκ των οποίων 8 τουλάχιστον ως ΜΌΝΙΜΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ. (Τα υπόλοιπα μπορεί να είναι και αναγνωρισμένη εκπαιδευτική προϋπηρεσία ως αναπληρωτή σε δημόσια σχολεία, ως ιδιωτικοί εκ/κοι, ως εκπαιδευτές σε Ι.Ε.Κ. κ.α.)
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ:
Βαθμός εξετάσεων: Όσοι πληρούν τις ανωτέρω προϋποθέσεις θα μπορούν να συμμετάσχουν σε ειδική, τουλάχιστον εξάμηνη, επιμόρφωση που θα αφορά τη διοίκηση, την ψυχολογία, τη διαχείριση κρίσεων, την ενημέρωση και επαφή με μοντέλα εκπαίδευσης άλλων χωρών κ.α. Μετά το πέρας της επιμόρφωσης οι υποψήφιοι θα δίνουν γραπτές εξετάσεις τύπου ΑΣΕΠ.
Η ανώτατη δυνατή βαθμολογία των εξετάσεων είναι το 50.
Μοριοδότηση : Η μοριοδότηση των λοιπών προσόντων θα περιλαμβάνει τα εξής:
• Τα άνω των 20 ετών υπηρεσίας με 1 ένα μόριο ανά σχολικό έτος και μέχρι 5 μόρια.
• Εκτός των τεσσάρων χρόνων προϋπηρεσίας σε θέση υποδιευθυντή, που δεν μοριοδοτούνται, γιατί αποτελούν προϋπόθεση συμμετοχής στη διαδικασία ανάδειξης στελεχών, τα επιπλέον χρόνια υπηρεσίας σε θέση διευθυντή ή υποδιευθυντή μοριοδοτούνται με 1 μόριο ανά έτος και μέχρι 5 μόρια.
• Μεταπτυχιακά 5-10 μόρια, ανάλογα με το αντικείμενο και το επίπεδο του μεταπτυχιακού.
• Ξένες γλώσσες ανάλογα με το επίπεδο μέχρι 8 μόρια. (Άριστη γνώση μίας ξένης γλώσσας 4 μόρια).
• Άλλα προσόντα που θα μπορούσαν να καθοριστούν με σαφήνεια μετά από διεξοδικότερη συζήτηση ( μετεκπαιδεύσεις, υπηρεσία στην τριτοβάθμια, νέες τεχνολογίες, συγγραφικό έργο, ειδικεύσεις κλπ) μέχρι 7 μόρια.
Η ανώτατη δυνατή μοριοδότηση είναι 35 μόρια.
Συνέντευξη: Η συνέντευξη θα δίνεται σε 5 ειδικούς αξιολογητές, πανεπιστημιακούς, εκ των οποίων ο ένας τουλάχιστον ψυχολόγος. Οι αξιολογητές θα ορίζονται από τον Ε.Ο.Ε.Ε. Η κλίμακα βαθμολογίας θα είναι 1- 3. (1 ανεπαρκής, 2 επαρκής, 3 εξαιρετικός). Η βαθμολογία 1 θα απαιτεί αιτιολόγηση. Εφόσον κάποιος υποψήφιος βαθμολογηθεί συνολικά με 5, τότε θα παραπέμπεται σε δευτεροβάθμια επιτροπή η οποία θα αποφαίνεται οριστικά αν μπορεί να ενταχθεί ο συγκεκριμένος υποψήφιος στους πίνακες. Οι ερωτήσεις θα καταγράφονται και θα κρατούνται πρακτικά από την συνέντευξη. Η συνέντευξη θα επιδιώκει την αξιολόγηση της προσωπικότητας και της συγκρότησης του υποψηφίου και σε καμία περίπτωση δεν θα στοχεύει στον έλεγχο των γνώσεων του υποψήφιου πάνω στη Διοίκηση ή την Νομοθεσία, πράγμα που ελέγχεται πολύ πιο αποτελεσματικά και αξιόπιστα με τις γραπτές εξετάσεις.
Ανώτατη δυνατή βαθμολογία συνέντευξης 15.
Το άθροισμα των βαθμών συνέντευξης, μοριοδότησης και γραπτών εξετάσεων θα αποτελέσει την τελική βαθμολογία του κάθε υποψήφιου, βάσει της οποίας θα κατατάσσεται στον πίνακα υποψηφίων διευθυντών. Στη συνέχεια θα δηλώνονται προτιμήσεις σχολείων και οι θέσεις θα καταλαμβάνονται βάσει της θέσης του κάθε υποψήφιου στον πίνακα. Οι πίνακες θα ισχύουν για 5 χρόνια όσο και η θητεία των διευθυντών. Η διαδικασία ανάδειξης συνεπώς θα επαναλαμβάνεται κάθε 5 χρόνια. Η συμμετοχή όμως στην επιμόρφωση και στις γραπτές εξετάσεις δεν θα είναι υποχρεωτική για τους υποψηφίους που έχουν ήδη παρακολουθήσει την επιμόρφωση και φυσικά σε αυτή την περίπτωση μπορούν να διατηρήσουν τη βαθμολογία τους.
Σε περίπτωση που δεν καλυφθούν οι θέσεις διευθυντών σε κάποια σχολεία, διευθυντής θα ορίζεται ο πρώτος υποδιευθυντής και στη συνέχεια ο σύλλογος θα τον αναπληρώνει με άμεση εκλογή υποδιευθυντή.
ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
Μέχρι την πλήρη εφαρμογή του νέου τρόπου επιλογής των στελεχών εκπαίδευσης, (συγκρότηση Ε.Ο.Ε.Ε.) προτείνεται η εκλογή προσωρινών διευθυντών από τους συλλόγους διδασκόντων. Οι εκλεγμένοι προσωρινοί διευθυντές (και όσοι από τους ήδη υπηρετούντες επανεκλεγούν) θα μπορούν να συμμετάσχουν στην διαδικασία επιλογής που περιγράψαμε παραπάνω.
ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΤΑΣΗΣ.
Η πρότασή μας βασίζεται στην πεποίθηση ότι τα στελέχη της εκπαίδευσης πρέπει να έχουν την αποδοχή των συλλόγων με τους οποίους θα συνεργαστούν για την πραγμάτωση του εκπαιδευτικού έργου. Γι’ αυτό και οι υποδιευθυντές – τομεάρχες αναδεικνύονται αποκλειστικά από τους συλλόγους εκπαιδευτικών, χωρίς δυνατότητα αλλαγής της απόφασης του συλλόγου από το ΠΥΣΔΕ ή άλλο φορέα (π.χ. Διευθυντή σχολικής μονάδας). Επίσης με έμμεσο τρόπο η κρίση του συλλόγου διδασκόντων επηρεάζει και τη διαδικασία επιλογής διευθυντών, αφού σε αυτή θα μπορούν να συμμετάσχουν μόνον όσοι έχουν επιλεγεί από τον σύλλογό τους και ασκήσει επιτυχώς τα καθήκοντα υποδιευθυντή για μία τουλάχιστον θητεία.
Η ανάδειξη βέβαια των διευθυντών περιλαμβάνει περισσότερα κριτήρια. Με την προτεινόμενη μάλιστα θεσμοθέτηση του Ε.Ο.Ε.Ε., αντιμετωπίζεται στην ουσία του το πρόβλημα της επιμόρφωσης των στελεχών εκπαίδευσης και με αδιάβλητες εξετάσεις ελέγχεται σε σημαντικό βαθμό το αποτέλεσμα αυτής της επιμόρφωσης.
Η μοριοδότηση επίσης αντικειμενικών προσόντων δίνει μια γενικότερη εικόνα της μορφωτικής και υπηρεσιακής κατάστασης των υποψηφίων.
Σε αντίθεση τέλος με τη σημερινή χρήση της συνέντευξης, που αποτελεί κύριο μοχλό άσκησης ελέγχου επί των υποψηφίων κι έχει συμβάλει κάποιες φορές με σκανδαλώδεις αποφάσεις στην γενική απαξίωση των κρίσεων, η προτεινόμενη συνέντευξη θα έχει εντελώς διαφορετική λειτουργία. Ο ρόλος της θα είναι μικρός για να επηρεάσει την συνολική βαθμολογία. Θα γίνεται όμως καθοριστικός σε περίπτωση που ομόφωνα κι αιτιολογημένα διαπιστωθεί η ακαταλληλότητα κάποιου υποψηφίου. Επίσης οι αξιολογητές, που θα είναι πανεπιστημιακοί και θα προέρχονται από διάφορες περιοχές της χώρας θα έρχονται σε επαφή με τους υποψήφιους και το βιογραφικό τους μόνο κατά την διάρκεια της συνέντευξης. Το γεγονός αυτό θα ενισχύει την ανεξαρτησία και το ανεπηρέαστο της κρίσης τους.
ΚΟΡΙΝΘΟΣ 20/6/11
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου